Olsztyn zrobił krok w stronę elektrycznej rewolucji. W przetargu na jedenaście nowych autobusów i infrastrukturę ładowania wpłynęła tylko jedna oferta – od Solarisa, który wycenił kontrakt na blisko 76 mln zł. Z tej kwoty ponad 27,5 mln zł przypada na prawo opcji, które pozwoli miastu rozszerzyć zamówienie o kolejne pojazdy i ładowarki.
Olsztyn stawia kolejny krok w rozwoju transportu publicznego przyjaznego środowisku. Po rozbudowie sieci tramwajowej i
zakupie pierwszych autobusów hybrydowych, miasto skupia się teraz na elektryfikacji autobusów. Do 2027 roku na ulice mają wyjechać nowe pojazdy zasilane energią elektryczną, a towarzyszyć im będzie zaplecze techniczne w postaci stacjonarnych i mobilnych ładowarek. To inwestycja, która ma nie tylko odmłodzić tabor, lecz także nadać nowy kierunek w organizacji miejskiej mobilności.
Otwarcie ofert26 września rozstrzygnął się pierwszy, kluczowy etap
przetargu na zakup nowych autobusów elektrycznych dla Olsztyna. Miasto poszukuje dostawcy, który zapewni jedenaście pojazdów – sześć dwunastometrowych i pięć przegubowych – wraz z pełnym zapleczem ładowania, obejmującym zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia.
W postępowaniu wpłynęła tylko jedna propozycja. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, od lat obecna na polskim rynku elektromobilności. Producent wycenił kontrakt na 75,93 mln zł brutto, z czego 48,42 mln zł obejmuje część podstawową, a 27,52 mln zł przypada na prawo opcji. Ta konstrukcja finansowa daje miastu możliwość rozszerzenia zamówienia w przyszłości o dodatkowe pojazdy i ładowarki, jeśli tylko pojawią się na to środki.
Oferta i szczegóły zamówieniaZamówienie obejmuje nie tylko pojazdy, ale i pełne zaplecze techniczne: trzy dwustanowiskowe stacjonarne ładowarki 300 kW, pięć jednostanowiskowych 150 kW oraz dwie mobilne 60 kW. Autobusy mają spełniać wysokie standardy – niskopodłogowa konstrukcja, klimatyzacja całopojazdowa, monitoring HD, pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami oraz integracja z systemem telematycznym MPK. Pojazdy dwunastometrowe mają przewozić minimum 65 pasażerów, a przegubowe – co najmniej 105. Wymagany zasięg to 300 km przy maksymalnie 80% pojemności baterii.
Umowa przewiduje 17 miesięcy na realizację, przy czym dostawy mogą rozpocząć się nie wcześniej niż 1 maja 2027 r. i muszą zakończyć się do końca tego miesiąca. W przypadku skorzystania z prawa opcji zamówienie rozszerzy się o trzy dodatkowe autobusy i dwie ładowarki. Projekt finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027, w ramach przedsięwzięcia „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”. Choć jego zakres został ograniczony po
rezygnacji z części inwestycji i blisko 100 mln zł dofinansowania, to właśnie te pojazdy mają wprowadzić do miasta nową jakość i stać się symbolem zmiany w komunikacji.